Emoji – pismo obrazkowe przyszłości?

Co to jest ?

Emoji to ideogramy lub emotikony pierwotnie używane w japońskich wiadomościach elektronicznych i na stronach WWW, z których korzystanie szybko jednak rozprzestrzeniło się poza Japonię. Niektóre emoji są specyficzne dla kultury japońskiej – np.: oddający pokłon biznesmen, biały kwiat, czy też typowe japońskie potrawy: makaron ramen, Dango, japońskie curry, sushi etc.  Inne są jednak uniwersalne i chętnie używane przez użytkowników na całym świecie.

Emoji, jako wygodne pismo obrazkowe, rozprzestrzenia się szybko w Internecie, o czym świadczy między innymi skala ich obecności na Instagramie. Niemal w połowie komentarzy i podpisów pod zdjęciami publikowanych w tym serwisie użyto emoji.  Taki wzrost popularności emoji na Instagramie spowodowały przede wszystkim:

  • wprowadzenie klawiatury emoji w systemie iOS w 2011 roku
  • na Androidzie w 2013 roku:
    emoji

Emoji na Instagramie można używać także w hashtagach.

 

Jakie znaczenie biznesowe ma Emoji?

Marketingowy potencjał Emoji został dostrzeżony przez takie firmy jak Ikea, która wprowadziła własną linię  tego typu ikon, czy producenta piwa Bud Light, na którego profilu na Twitterze użyto tego typu obrazków.  Czy emoji odegrają podobną rolę jak oldschoolowy i klasyczny już znak „ 🙂 ” , który na stałe zagościł w naszych smsach, mailach i nawet offlinowej komunikacji?
Poniżej przyjrzymy się dotychczasowej roli Emoji w marketingu, działaniach PR-owych i SEO i przy okazji podamy kilka wskazówek, jak ich używać do celów własnego biznesu.

Wykorzystaj #trendy

To, co obecnie jest modne i popularne może być świetnym narzędziem PR-owym i marketingowym. Ludzie chcą słuchać o tym, czym są zaabsorbowani, czego używają i co jest „na czasie”. Chętnie interesują się marką, która wpisuje się w bieżące trendy, lub zwrócą na nią uwagę żeby dowiedzieć się, dlaczego „wszyscy” o niej mówią.

Obecnie znaczenie urządzeń elektronicznych, a przede wszystkim ekranu w codziennym życiu jest nieocenione. Tymczasem aplikacje czatu są wypełnione właśnie ikonami kotów, pusheenów, kreskówek i ikon. Aby być trendy warto wykorzystać siłę tego trendu w działaniach PR-owych oraz marketingowych.

Emoji, a kontekstowy marketing

Współczesne technologie pozwalają nadawcy nie tylko zwracać się do potencjalnego klienta po imieniu i nazwisku, odnosić się do jego preferencji, czy poprzednich decyzji zakupowych, ale także do jego lokalizacji. W ten sposób możliwe stało się tworzenie marketingu kontekstowego dedykowanego do indywidualnego klienta.

Lokalizacja stała się ważnym czynnikiem także w branży SEO. Aktualizacja algorytmu Google Pidgeon wprowadziła ten element do rankingu wyników wyszukiwania. To, gdzie się znajdujesz jeszcze silniej będzie wpływać na wyniki wyszukiwania, jakie wyświetla Google.

Elementem marketingu kontekstowego jest także język jakim zwracamy się do klienta. W przygotowywaniu  komunikacji należy wziąć pod uwagę między innymi wiek danej grupy docelowej. Do 12latka kupującego longboard nie będziemy pisać żargonem marketingowym, żeby opisać prędkość jego deski, podobnie jak do seniora nie będziemy kierować komunikacji z użyciem lokalnego slangu czy emoji.

Namierzanie Emoji-Friendly odbiorców

Kto posługuje się Emoji? Oczywista odpowiedź, jaka się nasuwa to młodzież z całego świata, jednak zjawisko to wykracza daleko poza jedynie nastolatków. Amerykańska marka piwa Bud Light  udowodniła uniwersalność przekazu Emoji, kiedy 4 lipca z okazji amerykańskiego dnia niepodległości w Tweecie wstawiono amerykańską flagę składającą się z Emoji fajerwerków, flagi USA i piwa  – chwyt zdecydowanie kierowany do publiczności starszej niż nastoletnia, jako że w Stanach  można spożywać alkohol od 21 lat:

emoji

Ten post uzyskał około 150 tysięcy retweetów i 110 tysięcy like’ów. To całkiem przyzwoita skala interakcji jak na markę, której przeciętne tweety mają poniżej 1000 udostępnień.

Zanim jednak wykorzystasz Emoji musisz upewnić się czy twoi klienci z nich korzystają – jeśli nie, byłoby to błędne i nieodpowiednie podejście. Wcześniej wspomniani seniorzy prawdopodobnie nie zaangażują się w komunikację opartą na Emoji, ale 12latek jeżdżący na longboardzie już tak.

Należy wziąć pod uwagę także ograniczenia technologiczne. Niektóre modele Blackberry nie obsługują Emoji tak sprawnie, jak inne urządzenia. Może to sprawić, że twój marketingowy przekaz będzie wyglądał tak i w efekcie będzie niezrozumiały:

emoji

Upewniając się, czy Twoja grupa docelowa posługuje się Emoji prawdopodobnie będziesz zaskoczony jak daleko dotarły te śmieszne ikony, przekraczając nie tylko granice geograficzne, ale i wieku. Nawet w BBC niedawno jednak przyznano, że Emoji zyskuje coraz większe uznanie jako narzędzie językowe: „być może będziemy bardziej skłonni do oficjalnej akceptacji Emoji jako elementu języka”. Jeśli Emoji mogą nadać twojej marce zabawny ton, czy wizerunek, warto wziąć je pod uwagę.

Emoji – nie tylko na urządzeniach mobilnych

Ostatnia aktualizacja algorytmu Google podkreśla znaczenie urządzeń mobilnych, czynnik na ile strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych ma coraz większe znaczenie przy tworzeniu rankingu w wyszukiwarkach. Te urządzenia plus media społecznościowe pozwalają zwiększyć objętość interaktywności marki, oraz  stworzyć platformę do eksperymentowania z Emoji.

Oczywiście Emoji nie musi być używany tylko na Twitterze lub jako naklejki na Facebooku. Oreo wykorzystało je w formacie wideo, pozwalając konsumentom przesyłać swoje twarze następnie nakładane na tańczące emoji, co stało się viralem na rynku chińskim. Natomiast Taco Bell przeprowadził kampanię na Change.org żeby powstało wyczekiwane przez konsumentów Emoji Taco, co wygenerowało dla marki darmową reklamę:
emoji

To dlatego ta branża jest taka ekscytującą, bo jest dynamiczna. Technologia zawsze ewoluuje i narzędzia sprzedaży stale się zmieniają.

emoji

 

Emoji w wynikach wyszukiwania

Od kilku tygodni Google wyświetla Emoji w kolorze także w wynikach wyszukiwania, co skutkuje lepszą widocznością serwisów internetowych, na których użyto tych ikon.

Od 2012 roku Emoji wyświetlano tylko w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych, aż do kwietnia 2015, kiedy pojawiły się one także na komputerach.

Przyjmuje się, że Google nie włączył tej funkcjonalności celowo, chyba że żeby dogonić Bing i umożliwić użytkownikom wyszukiwanie poprzez emoji. Wydaje się to jednak mało prawdopodobne, ponieważ po wyszukaniu hasła „Emoji” zarówno w oknie wyszukiwania Bing, jak i w Google wyniki nie są podobne.

 

Jennifer Slegg z Searchenginewatch komentuje: „Podejrzewam, że Emoji będzie polem do popisu dla spamerów, jeśli chodzi o dekorowanie wyników wyszukiwania”. Rzeczywiście wydaje się to słuszne, stąd ciekawe czy Google wyłączy wyświetlanie Emoji, czy będzie to nowa funkcjonalność, która wkrótce się pojawi w wynikach wyszukiwania.

Yahoo obecnie nie wyświetla Emoji w wynikach wyszukiwania.

Kiedy w kwietniu Emoji pojawiło się w wynikach wyszukiwania Google na komputerach spodziewaliśmy się, że specjaliści od marketingu internetowego wykorzystają tę zmianę dodając Emoji do swoich title tagów. Miałoby to na celu zwiększenie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania i poprzez to CTR-u.

Między innymi zrobiła to Expedia, potężny serwis podróżniczy. Poniżej ich snippet na wyszukane hasło „Cape canaveral hotels” z Emoji hotelu (trzecia pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania):

emoji

Expedia zdaje się testować Emoji na wybranych podstronach serwisu, jako że ikony nie wyświetlają się na wszystkie hasła wyszukiwania, a patrząc na title tagi na stronie, tylko do niektórych dodano Emoji.

Tutaj inny przykład (hasło: „Cheap flight to Portland”):

emoji

W tym snippecie widzimy ikonę fotelu samolotowego, podczas gdy w wyniku wyszukiwania dotyczącego hotelu użyto ikonu hotelu.
Przykład Emoji w wynikach wyszukiwania na komputerach:

 

emoji

 

 

 

Emoji, a SEO: kwestia wyższego Click-through Rate

Czy użycie Emoji przełoży się na wyższy CTR (klikalność) danego wyniku wyszukinia? CTRy są notorycznie trudne do przewidzenia, ale łatwo można je analizować.

 

Kilka miejsc, gdzie można wykorzystać Emoji:

  •   Title strony
  •  Meta Descriptions
  •  Title na liście Google My Business
  • Reklamy AdWords (chyba że jesteś w Japonii)

Jakiego rodzaju Emoji wykorzystać?

„Piękno” tego małego języka kryje się w tym, że obejmuje on wszystko – od podstawowych ludzkich emocji do… bardziej skomplikowanych wyrażeń, które wyrażają głębsze emocje, co jednak można odczytać tylko z kontekstu rozmowy, w której użyto Emoji.

Warto sprawdzić zgodność Emoji z wytycznymi marki i stylu firmy, jednak większość biznesowych serwisów internetowych mogłaby skorzystać z poniższych Emoji:

  • adres, telefon
  • wersje językowe
  • ikony produktów
  • promocje, znizki
  • prezenty itp

 

 

Emoji, a systemy operacyjne

Windows

System Windows obsługuje emoji od Windows 7 i w nowszych wersjach, w tym Windows RT, Windows 8 i Windows 10. Windows Vista ani żadna poprzednia wersja nie obsługują emoji.

Aby wyświetlić kolorowe emoji, wymagany jest Windows 8.1 i lub nowsze wersje i przeglądarka Internet Explorer. Chrome nie obsługuje z defaultu emoji na żadnej wersji systemu Windows.

OS X

OS X obsługuje emoji na 10.7 Lion i w nowszych wersjach. OS X 10.6 Snow Leopard nie wspiera Emoji. Chrome nie wyświetla emoji w żadnej wersji systemu OS X, ale będzie obsługiwał emoji od wersji 41.

iOS

Na wszystkich rodzimych aplikacjach iOS można zobaczyć emoji.

iOS 6, iOS 7, iOS8 wszystkie w pełni obsługują unicode emoji, a także kompatybilne poprzednie wersje emoji z iOS 5 i wcześniejszych, które były oparte na formacie stosowanym w Japonii.

Android

Android wspiera emoji w wersji 4.1 Jelly Bean i powyższych. Do wyświetlania kolorowych emocji wymagany jest Android 4.4 KitKat lub nowsze wersje.

Testy i przykłady: http://www.weswalken.com/emojis-for-seo/

Kompatybilność emoji: http://www.unicode.org/L2/L2015/15054r4-emoji-tranche5.pdf

 

Aktualizacja:

Niedawno serwis Searchengineland poinformował, że wkrótce Google usunie Emoji z wyników wyszukiwania. John Muller z Google w trakcie hangoutu na G+ potwierdził, że symboli nie będzie wyświetlał, jednak nie będzie karał właścicieli witryn za ich stosowanie. bo niby dlaczego? (51 minuta)

To naturalne działanie Google zmniejszające popularność wyników organicznych w porównaniu z reklamami w wynikach wyszukiwania (case authorship).

Szkoda…

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Emoji - pismo obrazkowe przyszłości? by


Publikacja: 18 maja 2015
Wizyt: 1 146
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...


» Słowa kluczowe:

» Polecam:

  • Filmy wideo, poradniki SEO => filmy o SEO na SEOVideo.pl
  • PcVideo.com.pl - poradniki video: naprawa PC, PC Tuning, składanie komputerów w jednym miejscu
  • Najlepsze internetowe infografiki => www.infografika.co


  • » Kategoria: Aktualności » Podobne wpisy:

    Vertical Smart Slide 1
    Wyszukiwarki na świecie: Google, Bing, Yahoo, Baidu, Yandex
    Publikacja sprzed 2 miesiące

    Jaka jest popularność wyszukiwarek w różnych krajach? Czy Google jest światowym monopolistą?

    Po 4 latach uaktualniam zestawienie: Ranking popularności wyszukiwarek w krajach świata.

    Jak wygląda świat wyszukiwarek:

    Google jest absolutnym monopolistą z udziałem…

    Wyszukiwarki na świecie: Google, Bing, Yahoo, Baidu, Yandex
    Wyniki wyszukiwania Google w 2016 – XIX Semcamp Cezary Glije…
    Publikacja sprzed 2 lata

    W dniu 7 grudnia odbył się już XIX Semcamp.

    Miałem przyjemność wystapić z prezentacją o przyszłości wyników wyszukiwania Google. Opowiadałem o: Google Answer Box, Knowledge Graph, Entity, sztuczna inteligencja, Machine Learning, RankBrain.

    Zapraszam…

    Wyniki wyszukiwania Google w 2016 – XIX Semcamp Cezary Glije…
    TOP 50 najpopularniejszych artykułów marketingowych
    Publikacja sprzed 2 lata

    Top 50 najpopularniejszych artykułów marketingowych pochodzi z serwisu ahrefs.com i mierzony jest liczbą udostępnień

     

    Jak zwiększyć zasięg twojego posta w największych portalach społecznościowych

    http://www.socialmediaexaminer.com/how-to-increase-your-post-reach-on-top-social-networks/

    Chcesz, żeby więcej internautów przeczytało Twojego posta? W tym artykule…

    TOP 50 najpopularniejszych artykułów o marketingu internetow…
    Mutt Cutts nadal na urlopie, najlepsze narzędzia SEO –…
    Publikacja sprzed 2 lata

    The Evolution Of SEO Trends Over 25 Years, Searchengineland

    Thomas Stern zaprasza na podróż przez historię optymalizacji I pozycjonowania serwisów internetowych od zarania dziejów, oraz krótką prognozę odnośnie przyszłości.

     

    Matt Cutts Extends…

    Mutt Cutts nadal na urlopie, najlepsze narzędzia SEO – wybór…
    Mobilegeddon – prawdziwa historia – SEMCamp XVIII
    Publikacja sprzed 2 lata

    Przedstawiam prezentację z XVIII Semcampu o prawdziwej hsitorii Mobilegeddonu.

    Najnowsza aktualizacja algorytmu Google, która weszła w życie 21 kwietnia 2015 wzbudza wiele emocji. W prezentacji obalanie mitów, prezentacja faktów, pokazanie kto…

    Mobilegeddon – prawdziwa historia – SEMCamp XVIII
    Emoji – pismo obrazkowe przyszłości nie tylko w internecie?
    Publikacja sprzed 2 lata

    Co to jest Emoji?

    Emoji to ideogramy lub emotikony pierwotnie używane w japońskich wiadomościach elektronicznych i na stronach WWW, z których korzystanie szybko jednak rozprzestrzeniło się poza Japonię. Niektóre emoji są…

    Emoji – pismo obrazkowe przyszłości?
    Sexy SEO – piersi wspierają technologię
    Publikacja sprzed 3 lata

    Niby wszystko już było. Ale piersiasty SEO expert uczący podstaw optymalizacji?

    Przyjemne z pożytecznym - polecam :)

    Sexy SEO – piersi wspierają technologię
    Wszystko o Gołębiu [Pigeon] – algorytmie Google dotyczącym w…
    Publikacja sprzed 3 lata

    W SERP od dłuższego czasu robi się lokalnie. I to coraz bardziej. Zmiana algorytmu Google o kryptonimie Gołąb już działa od 24 lipca 2014 w USA, Kanadzie, UK i Australii.…

    Wszystko o Gołębiu [Pigeon] – algorytmie Google dotyczącym w…

    One Response to “Emoji – pismo obrazkowe przyszłości?”

    1. Rafał napisał(a):

      Można powiedzieć, że ludzkość z powrotem sięga po rozwiązania, które z powodzeniem stosowali już starożytni 🙂

    Komentarze

    do wpisu: Emoji – pismo obrazkowe przyszłości?
    Ocena: 5 z 5 (w oparciu o 1 opinię)

    *

    Videos, Slideshows and Podcasts by Cincopa Wordpress Plugin

    Copyright © 2009 - 2012 MIST Cezary Glijer & Webmedia Group Ireland